VHK,
2000 március 25, Trafó klub Gödöllő
Undergroundpcdome.hu
Vágtázzunk a halottakkal, vagy kémkedjünk, vagy csak engedjük szabadon
a bennünk üvöltő vadat.
Vannak, akik szerint csak akkor ismersz igazán egy zenekart, ha
tudod a tagok nevét, születési idejüket, óvodai jelüket, utolsó
orgazmusuk időpontját. Én ezt a nézetet nem igazán tudom elfogadni.
Szerintem annak, hogy milyen zenét csinálnak emberkék, semmi de
semmi köze nincs, hogy mit esznek reggelire, és őszintén engem nem
is érdekel, hiszen nem együtt akarok velük élni, csupán a zenéjük
kell nekem. Nem is mondhatom egyik zenekara sem ezen felfogás szerint,
hogy szeretem, mert adatszerű információk gyűjtése nem az én hobbim.
Vannak persze olyan zenészek, akikkel többet foglalkozom, olvasok
róluk, keresem őket. Nos, a Vágtázó Halottkémek nem ebbe a csoportba
sorolható. Talán életemben kétszer, ha láttam a Grandpierre-t nyilatkozni
a tévében, de sosem fogott meg igazán a személye. A zenéjüket a
szobatársam mutatta meg. Illetve, csak betett egy kazettát a magnóba,
szó nélkül bekapcsolta, én pedig elhűlve hallgattam Az Éden visszafoglalását.
Újra és újra az a szalag ment jónéhány napig bennem és a magnetofonunkban
is. Elbűvölt, megfogott, elkapott, lebilincselt, ki mit mond erre,
én csak annyit, hogy nekem elég volt ennyi. Nem voltam egyébre kíváncsi,
csak a zene kellett.
Mikor értesültem, hogy elérhető közelségben koncert bekövetkezése
várható, azonnal úgy éreztem, ott a helyem. Mivel persze a koncertre-járás
nem oldható meg magányos tevékenységként, ezért riasztottam egy
ismerősöm, aki szégyenszemre gödöllői létére sosem volt még a Trafóban.
Nekem persze utazás előzte meg ezt is, megérkezés, küzdelem egy
kelbimbókkal telitűzdelt pizzával, majd bevettük a várat, ja, bocs,
pincét. A belépő meglepő áron kellette magát, potom ötszáz forintért
kaptunk a csuklónkra egy „Egészséges, gyermekközösségbe mehet!"
feliratú pecsétet, és hagytuk a helyi szakadtakkal lelejmoltatni
magunk. Határozott bevonulást terveztünk, de már a kocsmarészleg
küszöbén megtorpanás lett belőle. A helyiség sűrű cigarettafüstbe
burkolózva a lehető legkülönbözőbb népeket rejtett. Akadt a piros
bőrkabátos, nyolc biztosítótűt fülében viselő, cigarettavadász punk-lánytól
a szakadt farmerkabátos, bukósisakját hóna alatt hordó vadmotoroson
át, zselézett hajú techno-szereléses, ufo-napszemüveges fiúcskán
keresztül minden de minden. Ismerősöm és jómagam a középkategóriás
alternatív öltözékünkben semmiféle feltűnésre nem számíthattunk.
Megnyugodva ballagtunk a pulthoz, kikértük a várható várakozáshoz
méretezett italunkat, letelepedtünk, és mély nézelődésbe kezdtünk.
Mivel a koncert kezdése a vártnak megfelelően nem a kiírt időpontban
következett be, így kivonultunk a Trafóból a füstöt szellőztetni.
Megtaláltunk egy aranyos játszóteret, benne hinta, homokozó, csuszka,
és megannyi érdekfeszítő infantilis csodaság. Hirtelen ötlettől
vezérelve természetesen engedtem a vágynak és kellően kiéltem autista
lényem minden óhaját. A fékeveszett hintásában eléggé elreppent
az idő, így az előzenekar egyetlen dalfoszlányát sem sikerült elcsípnünk.
Mire visszatértünk a tett színhelyére, addigra már a sámándobok
szóltak. Azonnal elfoglaltuk állásainkat a hangosító pult előtt,
ahonnan az egész terepet egyetlen pillantásommal képes voltam felölelni.
Őszintén megvallva, sokkal nagyobb hangerőre számítottam, ám valószínűsíthetően
a közeli lakótelep népére való tekintettel nem volt hatalmas hangosítás.
Talán szükség sem volt rá, hiszen behunyt szemmel engedtem át magam
az örvényként tekergő dallamoknak. El is kapott magával valami fékeveszett
érzés, néha csak azért nyitottam pilláimat a világra, hogy tudjam,
ott vagyok-e még a valóságban, vagy már teljesen máshol találom
magam. Láttam, hogy kísérőm is hasonlatos érzelmekkel küzd. A nagy
tolongásban hihetetlen látványra figyeltem fel. A végső pusztulás
apokaliptikus vonaglásai között egy fiatal párocska ölelkezése vonta
magára a figyelmem. Egyikük sem lehetett 18, a leányka szép gyapjúkardigánt
és glóriaszerű szőke hajat viselt, a fiatalemberen anyuka által
vasalt, makulátlan fehér ing volt, hozzá világosbarna apródhaj.
Oly gyengéden viseltettek egymás iránt, mintha nem is egy elszabadult
koncert kellő közepén álldogálnának, félmeztelen, alkoholtól erőteljesen
befolyásolt emberek vad táncának sodrásában. A jelenet végkifejlete
még meghökkentőbb volt, mint a párocska puszta léte. A fiú odahajolt
párjához, megsimogatta a lány helyes orrocskáját, kérdezett valamit,
majd mikor a lány bólintott még egy szelíd puszi után a fiú belevetette
magát az extatikus tömegbe, otthagyva a leányt magában frenetikus
tombolásba kezdett. Hiába, sosem szabad elsőre ítélni!
A koncert persze ezalatt is folyt, én belemerültem a zene hatására
felbukkant gondolataimba, mintha nem is létezne más körülöttem.
Néztem, de nem láttam a külvilágot. A dallamok hullámokat vertek
bennem, ültem csak a sodrás közepén, és behunyt szemmel hallgattam.
A zenekar azonban lassan fáradni kezdett, az új lemez zenei anyaga
is fogyóban volt, és a hosszas visszatapsolás után régebbi dalok
is elhangzottak, nem kevéssé felajzva ezzel a lelkes közönséget.
Időérzékem teljesen elveszett, és ugyebár a koncert kezdetén sem
voltam jelen, így még körülbelüli saccolást sem tudok adni arról,
hogy mennyi ideig táncoltunk a vágtázó, napba néző, halottak után
kémkedőkkel. A megfáradt társaság különféle módokon vezette le maradék
energiáit, volt, aki még csendesen keringett a színpad előtt, egyesek
elaludtak, mások a poharukba bámultak, akadt, aki révedező mosollyal
szemlélte koncert alatt összeszedett partnerét. A csoportképet nem
kimondottan empátiával teli, morcos kidobóember zavarta széjjel.
Sajnos ezzel a fellépéssel kesernyéssé változott a szám íze, a kellemes
zsongást valami megmagyarázhatatlan ellenszenv váltotta fel, így
a koncert emléke egy kevéssé átbillent a negatív tartományba, bár
erről a zenekar cseppet sem tehet, és ha újfent a közelemben érhetem
tetten élő produkciójukat, újfent meghallgatom őket. Ennyit mindenféleképpen
megérnek a sámánok!
- Fazi -
2000 március
|