A
mi mozink
Az ezredvégi magyar filmet alighanem a mintha-szócskával lehetne
a legfrappánsabban jellemezni. A mi mozink olyan, mintha élne. Éldegél,
avagy inkább vegetál, lassan húsz esztendeje. Kiemelkedő alkotói
teljesítmények (értsd: jó mozik), ha ritkábban is, de azért születnek.
Sokszor azonban nem is tudunk róluk. Néha csak az országhatárokon
túl díjazzák őket (lásd: Gyarmathy Lívia: A mi gólyánk), de megesik,
hogy - a kellő marketingkampány elmaradása miatt - még a T. Zsűri
elé, avagy a vetitőterembe sem kerül el egy-egy arra érdemes alkotás.
Évről-évre
a február hónap a nagy kivétel. Akkor bezzeg filmek tucatjai kerülnek
a Corvin (Puskin, etc.) műsorára. Egyetlen hétre! Habár 2000-ben
az is megeshet, hogy ennyi időre se. Elvégre a friss híradások szerint
veszélyben a soros filmankét. Se pénz, se posztó - mondhatnánk gonoszkodva.
Én azonban azt hiszem, a látszatot ahogy idén, úgy jövőre is fenntartják
majd az arra érdemesek. Mint annyiszor, a döntő pillanatban (a huszonnegyedik
órában) kerül némi gyógyír a fekélyes testű magyar filmgyártás testére,
s így a beteg tovább agonizálhat legalább egy újabb dícstelen éven
át.
Csakhát
"növelé, ki elfedé a bajt" - tartja a bölcselet. Kérdés,
kinek érné meg egyszer úgy istenesen kiboritani a celluloidbilit.
Bátrak, elkötelezettek nemigen akadnak. Vannak viszont szép számmal
olyanok, akik odavesznek a süllyesztőben. Gondolok itt leginkább
a fiatalokra. Azokra, akiket könyörtelenül kihajít a marketingmenedzser,
akiknek már nincs helye az egyre zsugorodó és mind zsugoribb filmgyárban.
Vagy a köztünk élő nagyobbakra, akik hosszú évekig várnak arra,
hogy végre érdemesnek minősítsék forgatókönyveiket. (Utolsó információm
szerint csak Xantus János íróasztala ötöt őríz a meg nem valósult
filmálmokból...)
Az
élő mozilegenda, Garas Dezső két évvel ezelőtti Merlinerbéli helyzetelemzése
alighanem ma is megállja a helyét. "A szűken vett filmes szakmát
a széthúzás jellemzi. Nincs egy összefüggő erő, amely inspirálna,
"összerántana" bennünket. Mifelénk kihaltak a guruk. Hol
van már Keleti Márton vagy Fábri Zoltán? Azok, akik bármire vállalkoztak
a magyar film érdekében. Keleti például a legfelsőbb pártszervekhez
sem volt rest elmenni egy-egy általa szentnek tartott ügy kapcsán,
sőt rendre kikaparta a többiek helyett is a gesztenyét... Nem látom
az újrakezdés csíráit. Mindenki próbálkozik valamivel, de a rendezők
többsége régen belefáradt a szélmalomharcba..."
A
forgalmazók jobban érzik magukat. Ők már tudják mitől döglik a légy
(naná, hogy Hollywood-tól!), és tudják azt is, hogyan tűnhetnek
fel a magyar filmgyártás jótevőinek jelmezében. Őszintén mondom,
a kevés pozitív figura egyike az az Andy Vajna, akit a kényes ízlésűek
rendre az amerikai nagybácsi szerepében tűntetnek fel. Pedig Vajna
tényleg a saját filmforgalmazó cége által megtermelt pénzzel támogatja
(és alakítja) a magyar mozit, ellentétben azokkal, akik kuratóriumi
hatáskörükkel visszaélve, választott tisztségviselői fotelből kísérlik
meg kézivezérelni - némelykor terrorizálni - a hazai filmeseket.
Az
említett cégek többsége rendre csak tessék-lássék alapon áll a magyar
alkotók mellé. Ők is úgy tesznek, mintha. Pedig a problémák attól,
hogy némely cápa két pofára zabál, még nem apadnak el, s egy-egy
aktuális Koltai-kirakatsiker ellenére éheznek mind a snecik, mind
a planktonok. Habár eljött az ideje annak, hogy azok, akik rendre
csak a filmszemlén villognak, végre a hétköznapokban is színt valljanak,
egyelőre pusztán a felszín fecseg. Attól, hogy relatíve nagy pénzből
"leporolják a Hyppolitot", a sebek még tovább levedzenek.
Mintha csak a lobby-k léteznének, az alkotók nem. Mintha az állam
csak a vitákat szítaná, de segíteni rest volna. Mintha a magyar
mozi vámszedői saját zsebre dolgoznának. Mintha rend csak a filmszemléken
honolna, ott is oly módon, hogy a pokróc modorú sajtófőnök úr időről-időre
jegyszedőnek áll, és a különböző színű bilétákra hivatkozva, mint
a sarki rendőr, úgy küldi be a magyar filmgyártás prominens képviselőit,
valamint hajtja el a díszpremierre érvénytelen jeggyel belógni igyekvő,
ámde erre a kegyre méltatlannak ítélt, valóban(!) érdeklődő egyetemistákat
és ifjú filmeseket. S miközben a lényeg rejtőzködik, marad a beszédes
tény, hogy Szabó István, Enyedi Ildikó vagy Mészáros Márta márcsak
külföldre jár "mannáért", elismerésért, netán egy jó szóért.
2000-re
alighanem marad, átörökítődik a magyar mint(h)a. Azaz, minden úgy
marad, ahogy van, dehát - ahogy Bacsó hőse már megállapította -
a citrom is lehet ízletes, kiválképpen, ha az mifelénk termett.
Az átalakulófélben(?) lévő magyar filmgyártás kaotikus állapota
híven tükrözi a jelenkori magyar kultúra helyzetét. Beláthatatlan
a horizont: nem tudni, hogy az állami szerepvállalás mire és meddig
terjed ki, kik lehetnek azok a mecénások (filmmogulok?), akik tartósan
felvállalják a magyar filmet. Nem tudni azt sem, hogy "mi fán
terem a producer?", hogy mit hoz, meddig tombol még a "multiplex-vihar",
s hogy egyáltalán milyen válaszok születnek azokra a kérdésekre,
amelyek évtizedek óta mérgezik/megosztják a filmes szakmát. A biztosnak
tűnő tippektől, a jövő hasraütésszerű vizsgálatától ezúttal eltekintenék.
Marad a régi mint(h)a.
Szabó Zoltán Attila
|